Sulkurenkailla kiinnitetään etupäässä pehmeää materiaalia kuten köysiä ja nauhalenkkejä toisiinsa, mutta myös muita metallisia laitteita kuten varmistus- ja laskeutumislaite. Nimensä mukaan sulkurenkaat ovat suljettavia, eli toki myös avattavia. Geokätköilykiipeilyn kannalta kiinnostavia ovat lukittavat sulkurenkaat. Lukkomekanismeista tavallisimpia ovat ruuvi- ja kolmitoiminen (kuvassa keskellä ja oikealla). Vasemmalla on lukoton sulkurengas, jolle siis ei geokätköilijällä ole juuri muuta käyttöä kuin tarvikkeiden ripustaminen valjaisiin.
Ruuvisulkurengas on manuaalinen, se siis pitää muistaa lukita. Jotkut pitävät tätä syynä käyttää ainoastaan ruuvisulkurenkaita, kunnes lukitseminen on vahvasti lihasmuistissa. Muun malliset menevät tyypillisesti automaattisesti lukkoon. Automaattisesti lukittuvat lukittuvat myös kun niitä ripustaa valjaisiin, mikä hidastaa käyttämistä, ellei ole todella näppärä lukitusmekanismin kanssa. Etenkin lehmänhäntään (alempana lisää) kannattaa hankkia ruuvisulkurengas.
Sulkurenkaita on eri muotoisia eri tarpeisiin. Tässä yhdeydessä pärjää varsin hyvin D-mallisilla. Kuvassa on vasemmalla ovaali, keskellä HMS ja oikealla iso D-mallinen.
Oli lukkomekanismi mikä vain, sulkurengas lukitaan aina ennen käyttöä ja lukitus kokeillaan puristamalla porttia niin että se aukeaisi, jos sulkurengas jostain syystä ei olisikaan lukittu.
Kaikki sulkurenkaat on tarkoitettu kuormitettavaksi pitkittäin. Jopa joillekin ankkurille tyypillinen Y-mallinen kuormitus (alla oikealla) heikentää sulkurengasta.
Mikään kova reuna tms. ei myöskään saa painaa sulkurengasta. Ideaalitapauksessa sulkurengas ei kosketa mitään muuta kuin kahta pehmeää materiaalia, jotka se yhdistää, ja jonka välille se kiristyy ilman mitään häiriöitä.