Laskeutumislaitteet

Takaisin valikkoon

Passiiviset laitteet

Laskeutumislaitteet ovat välineitä, joilla voi nopeutta säädellen valuttaa itseään köyttä pitkin alaspäin. Lähestulkoon aina nopeuden sääteleminen tapahtuu jarruttamalla pienellä voimalla laitteen alapuolista osaa köydestä. Laite ikään kuin moninkertaistaa tämän “jarrukäden” voiman. Jos siis jarrukäsi päästää kokonaan irti, jarruvoima on nolla moninkertaistettuna eli nolla, suomeksi vapaa pudotus, eikä useimmissa laitteissa ole mitään varajärjestelmää tämän estämiseksi. Standardin EN15151-2 mukaiset laitteet ovat tällaisia. En enää käsittele kurssilla tällaisia laitteita, mutta varoitukseksi pari sanaa niistä kuitenkin:

Kahdeksikko ja “ATC-tyyppiset” laitteet ovat esimerkkejä näistä. Niiden kanssa tarvitaaan AINA lisävarmistus, eli jarrukäden irrottaminen ei saa johtaa putoamiseen. Kahdeksikon kanssa on lisäksi tiedostettava leivonpäälle menemisen vaara.

Jos kahdeksikko menee kesken laskeutumisen leivonpäälle, kannattaa ottaa rauhallisesti ja miettiä mitä on tehtävä. On estettävä putoaminen siinä sinänsä toivottavassa tilanteessa että leivonpään saa pois: tee laitteen alle köyteen heittokasi ja kiinnitä se sulkurenkaalla varmistuslenkkiin. Toiseksi on saatava paino pois kahdeksikolta, että leivonpää voidaan selvittää: käytä pitkää prusikia jalkalenkkinä. Vasta kun tilanne on selvä ja jarrukäsi taas paikallaan, backup-solmun voi avata.

Kahdeksikon kanssa käytettävä varavarmistus-prusik on vain poikkeustilanteita varten. Vaikka sen ansiosta voisikin päästää jarruköydestä irti, irti ei silti saa päästää. Jos molemmat kädet tarvitaan vapaaksi, on lisättävä backup-solmu kahdeksikon ja prusikin alapuolelle.

Grigri

Grigri on standardin EN15151-1 mukainen laite: siihen on rakennettu edellä kuvattu varavarmistus sisään. Grigri sopii myös köyttä pitkin nousemiseen, enkä nykyisin suosittele tai käsittele kursseillani mitään muita laskeutumisvälineitä.

Grigrejä eri vuosikymmeniltä

Kuin kertauksena kahdeksikosta: Vaikka Grigri pidättää siitä huolimatta, että jarruköydestä päästää irti, jarruköydestä ei myöskään Grigrin tapauksessa saa päästää irti. Mikäli tarvitsee kumpaakin kättä vaikkapa purkin avaamisen, on köyteen Grigrin alapuolelle laitettava backup-solmu estämään hyvin epätodennäköinen mutta kuitenkin mahdollinen köyden yllättävä luistaminen.

Grigrin kahvaan ei myöskään saa koskea ennen kuin laskeutujan paino on köyden varassa ja jarrukäsi valmiina.

Kaikki laskeutumislaitteet syövät hiuksia, hupparin naruja, huiveja jne., jos niille sellaisia tarjoaa. Jos vaikkapa hiukset jumittuvat laitteeseen, voi yrittää kiinnittää laitteen yläpuolelle tarraimen ja siihen jalkalenkin ja yrittää nousta hieman. Painonsa saa kokonaan pois laskeutumislaitteelta, jos onnistuu ripustamaan itsensä varmistuslenkistä sulkurenkaalla prusikiin. Näin sotkua voi yrittää selvittää ilman että laite on kuormitettu – älä kuitenkaan avaa laitetta! Vastaava tekniikka auttaa, mikäli unohtaa avata backup-solmun ja laskeutuu sitä päin. Tällaisia pelastustemppuja kannattaa harjoitella kaverien kanssa ja turvallisessa paikassa.

Takaisin valikkoon